WooCommerce webshop laten maken

Net als website wordt een webshop gebouwd in een Content Management Systeem (CMS). In het CMS wordt je webshop gebouwd, beheer je de content en verkoop je de producten. Een veel gebruikt CMS voor de bouw van je webshop is een WooCommerce webshop. WooCommerce is één van de meest populaire en veel gebruikte systemen op de markt. Het systeem is gratis en relatief eenvoudig in gebruik. In dit artikel gaan we nader in op WooCommerce en bespreken we de voor- en nadelen van het systeem. Daarnaast gaan we in op de kosten voor het laten maken van een WooCommerce webshop.
Wat is een Woocommerce webshop?

De Woocommerce webshop is een compleet gratis functionaliteit voor WordPress. Met WooCommerce ontwikkel je relatief eenvoudig een professionele webshop voor grote en kleine bedrijven. WooCommerce heeft een grote en actieve community. Verder zijn voor WooCommerce een groot aantal gratis templates beschikbaar die speciaal zijn ontwikkeld voor WooCommerce. Op deze manier is de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van WooCommerce webshop optimaal. Natuurlijk zit je niet vast aan de templates en kan je alles volledig naar eigen wens aanpassen en wijzigen. WooCommerce werkt ook goed met andere thema’s. Het is dan ook geen verassing dat WooCommerce webshops de laatste jaren een van de populairste systemen ter wereld is geworden. Hieronder zetten we de voor- en nadelen op een rij.

Voordelen van Woocommerce webshop

Het is niet vreemd waarom de populariteit van de WooCommerce webshop zo hard is gegroeid. Het is niet alleen gratis, maar ook nog eens eenvoudig in gebruik en gemakkelijk uitbreidbaar. Hieronder een aantal voordelen van WooCommerce:

  • Gebruiksvriendelijk & eenvoudig. Het Woocommerce systeem is zeer gebruiksvriendelijk en zelfs zonder enige ervaring te gebruiken en beheren. Online zijn onder verschillende handleidingen te vinden hoe je producten kan toevoegen, afbeeldingen kan wijzigen en je webshop kan beheren.
  • Flexibel. Het WooCommerce Systeem is zowel bruikbaar voor grote als kleine bedrijven. Het systeem is gemakkelijk aan te passen en groeit gemakkelijk mee met je bedrijf. Mocht bijvoorbeeld het aantal producten in korte tijd toenemen of het aantal bezoekers hoog oplopen, is dit geen probleem voor je WooCommerce webshop.
  • Functionaliteiten & uitbreiding. Het WooCommerce is uit te breiden met een groot aantal verschillende plug-ins voor bijvoorbeeld op maat gemaakte offertes, SEO-optimalisatie, verschillende betaalmogelijkheden en eindeloze koppelingen. Op deze manier kan je jouw webshop volledig naar eigen smaak inrichten.
Nadelen van een Woocommerce webshop

Logischerwijs kent die WooCommerce webshop ook een aantal nadelen. Hieronder sommen we een aantal nadelen van dit systeem op:

  • De WooCommerce webshop kan simpel en eenvoudig worden gehouden voor relatief lage kosten. Echter kent WooCommerce vele thema’s en plug-in om de webshop volledig naar jouw smaak in te richten en bouwen. Afhankelijk van jouw wensen en eisen voor de webshop kunnen de kosten voor de bouw hoop oplopen. Denk daarom goed na wat je wil bereiken met je webshop en voor welke doelgroep het is. Een ervaren webdesigner kan je helpen bij het maken van deze keuzes en helpen bij het bouwen van jouw online bedrijf.
  • WooCommerce is continue in ontwikkeling en wordt daardoor regelmatig geüpdatet. Deze updates dienen direct te worden doorgevoerd om onder meer de snelheid te behouden en veiligheidslekken te voorkomen. Het uitvoeren van de updates kan veel tijd en dus geld kosten. De frequente updates van het systeem worden door sommige gebruikers als een nadeel ervaren.

Naast WooCommerce kan je ook gebruik maken van andere e-commerce systemen, zoals Magento of Opencart. Heb je geen interesse in het laten bouwen van een webshop? Overweeg dan om een WordPress website te laten maken.

Kosten Woocommerce webshop laten maken

Ondanks de gebruiksvriendelijkheid van WooCommerce kent het systeem veel mogelijkheden en ziet een leek al snel door de bomen het bos niet meer. Het kost dan ook al snel veel tijd, energie en kennis om zelf aan de slag te kunnen gaan met WooCommerce en daadwerkelijk tot een goed resultaat te komen. De kosten voor het bouwen van een WooCommerce webshop varieert, afhankelijk van de functionaliteiten verschilt de prijs tussen €900,- tot €4000,-. Daarnaast wordt de prijs beïnvloed door de omvang, de lay-out en gebruikte thema’s. Laat je dan ook goed informeren door een professionele webdesigner voor je de webshop laat bouwen. Het is belangrijk dat de webshop goed functioneert, snel laadt, bezoekers aan zet tot actie en goed vindbaar bent in de Google zoekresultaten. Op deze manier is de investering in jouw WooCommerce webshop razendsnel terugverdiend.